زمانی که صحبت از طراحی پلان اداری به میان می‌آید عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، از ورودی گرفته تا ابعاد فضاها و مبلمان و . . .

از آنجایی که ادارات و دفاتر کار محلی هستند که کارمندان نزدیک به یک سوم از شبانه روز خود را در آنجا می‌گذرانند، توجه به طراحی پلان و دکوراسیون داخلی آن‌ها اهمیت بسیاری دارد.
در طراحی پلان اداری می‌توان کل فضاها را در دو بخش کلی تقسیم بندی کرد: عرصه خشک و عرصه تر. عرصه خشک شامل قسمت‌هایی است که در آن‌ها فعالیت اداری انجام می‌شود و در واقع تمام دفاتر کار را در بر می‌گیرد. عرصه تر تمام بخش‌های اداره غیر از دفاتر و بخش‌هایی با عملکرد اداری هستند که شامل لابی، اطلاعات، محل استراحت کارمندان، سرویس بهداشتی، انبار و... می‌باشند.
این دو عرصه باید به گونه‌ای طراحی شوند که با هم تداخل نداشته باشند و مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نکنند.
علاوه بر رعایت این مورد و عرصه بندی پلان اداری نکات دیگری نیز در طراحی پلان اداری اهمیت دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با این مطلب راستا همراه باشید.

۱- دریافت نور طبیعی

هر دفتر کار برای ایجاد محیطی پویا و خلاق به نور طبیعی کافی نیاز دارد، بنابراین مهم است که در هنگام طراحی پلان اداری بیشترین بهره را از نور طبیعی ببرید و با قرار دادن دفاتر و لابی در محل درست و با تعداد مناسب پنجره دفتر کار مناسبی طراحی کنید.
برای آنکه بهتر متوجه اهمیت نور طبیعی شوید باید بدانید که نور مصنوعی در دراز مدت باعث ایجاد سردرد و مشکلات بینایی خواهد شد.
همچنین نوع نوری که دریافت می‌کنید بر میزان ملاتونین بدنتان تأثیر می‌گذارد، ملاتونین ماده‌ای است که نقش مهمی در قدرت تمرکز و سطح هوشیاری ایفا می‌کند و همین موضوع اهمیت دریافت نور طبیعی را به خوبی نشان می‌دهد.
طراحی پلان اداری


۲- طراحی یک لابی مناسب


لابی در طراحی پلان اداری از آن جهت مهم است که فضاها و عرصه‌های مختلف عملکردی را سازماندهی می‌کند.

یک لابی مناسب همچنین به مراجعین کمک می‌کند که مسیر خود را به درستی انتخاب کنند و از سر درگم شدن ارباب رجوع جلوگیری می‌کند.
 در لابی ادارات می‌توان یک کیوسک اطلاعات طراحی کرد یا حتی از شیوه‌های دیگری مانند قرار دادن نفشه مجازی اداره بهره برد. از دیگر ملزومات لابی ادارات در نظر گرفتن مبلمان مناسب برای مراجعین است.
طراحی پلان اداری


۳- تصمیم گیری در مورد نوع پلان اداری.

در طراحی پلان اداری پس از مشخص شدن فضاهای مورد نیاز و محاسبه مساحت‌ها باید تصمیم بگیرید که از پلان باز استفاده کنید یا فضاهای اداری را تفکیک کنید. این تصمیم بسته به نوع اداره و همچنین کارفرما می‌تواند تغییر کند یا حتی به صورت تلفیقی از فضاهای باز و تفکیک شده طراحی شود. پلان‌های باز ارتباط بین کارمندان را مستحکم‌تر کرده و برای انجام پروژه‌های گروهی مناسب‌تر هستند اما ممکن است موجب حواس پرتی کارمندان شوند. از طرفی پلان‌های کاملاً تفکیک شده روابط میان کارمندان را تضعیف کرده و در نتیجه برای پروژه‌های گروهی مناسب نیستند. 
همانطور که گفته شد بهتر است بخشی از فضاها را به صورت تفکیک شده و برای فعالیت‌هایی که به تمرکز بیشتر نیاز دارند و بخشی را به صورت پلان باز و برای فعالیت‌های گروهی طراحی کرد.
طراحی پلان اداری


۴- انبار و سازمان دهی اسناد و مدارک.

شاید در طراحی پلان اداری انبار آخرین بخشی باشد که به ذهن می‌آید، اما طراحی انبار و سیستم سازماندهی اسناد، مدارک و پوشه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های طراحی پلان اداری است. 
برای طراحی انبار مساحت دقیق را محاسبه کنید و محل یا محل‌های مناسبی برای آن در نظر بگیرید.
 تمیز و مرتب بودن دفاتر کار عملکرد کارمندان را بهبود می‌بخشد و همچنین تصویر مناسبی در ذهن مشتریان و مراجعان باقی می‌گذارد.

۵- محل صرف ناهار و استراحت.


در ادارات و دفاتر کار معمولاً یک یا دو وعده غذایی و چند میان وعده صرف می شود، به همین دلیل در هنگام طراحی پلان اداری مهم است که محل مناسبی برای صرف و آماده سازی وعده‌های غذایی در نظر گرفته شود.

این محل باید مساحت کافی داشته باشد که کارمندان بتوانند در آسایش غذای خود را صرف کنند. 
کیفیت طراحی این بخش از پلان اداری بر عملکرد کارمندان تأثیر به سزایی گذاشته و میزان رضایت آن‌ها از محل کارشان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
طراحی پلان اداری