با آغاز شدن فصل پاییز و سردتر شدن هوا، فعالیت‌های خارج از منزل به وضوح کاهش می‌یابند. این کاهش فعالیت‌ها با رسیدن به فصل زمستان ملموس‌تر نیز خواهد شد. در این زمان احتمالا استفاده از محوطه ویلا و منازل شخصی نیز کمتر می‌شود. اما اگر تمایل دارید در فصول سرد نیز بدون نگرانی از سرماخوردن در محوطه ویلا و باغ خود وقت بگذرانید این مطلب راستا را از دست ندهید.

در فصول سرد سال نیز می‌توان با اندیشیدن تدابیری مانند طراحی آتشدان یا شومینه فضای باز در محوطه ویلا از بودن در کنار اعضای خانواده خود لذت برد.

ساخت و طراحی شومینه در محوطه ویلا به دلیل فضا و هزینه زیادی که نیاز دارد احتمالا برای همه امکان پذیر نیست؛ آتشدان‌ها همان کارکرد شومینه‌ها را دارند اما با هزینه و فضای کمتر. در این مطلب راستا به بررسی طراحی آتشدان در محوطه ویلا و چند نوع طراحی محل نشستن در اطراف آن‌ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


آتشدان می‌تواند در هر جایی از حیاط شما قرار گیرد و از این لحاظ بسیار منعطف است: وسط باغ، کنار استخر یا روی تراس همگی محل‌های مناسبی برای طراحی آتشدان به حساب می‌آیند. ساختن و تغییر مکان آتشدان‌ها بسیار راحت‌تر از شومینه‌ها انجام می‌شود و به همین دلیل نیز محبوبیت بسیاری یافته‌اند.

امروزه در کنار آتشدان‌ها محلی برای نشستن و گردهمایی نیز طراحی و ساخته می‌شود که در ادامه به بررسی چند طراحی مختلف در همین زمینه می‌پردازیم.

یکی از طرح‌های مناسب برای نشستن دور آتشدان طراحی به صورت دایره یا نیم‌دایره است. این نوع طرح‌ها فضای بیشتری برای نشستن فراهم می‌کنند و مساحت کمتری نیز به نسبت نوع مستطیلی اشغال می‌کنند.

این طرح‌ها می‌توانند با سنگ یا چوب و به صورت دائم طراحی شوند. با استفاده از این روش در تمام طول سال محل مشخصی برای آتشدان و صندلی‌های اطرافش در محوطه ویلا یا باغ شخصیتان خواهید داشت.

اگر فضای اطراف آتشدان را در فصول گرم نیاز دارید می‌توانید از صندلی‌های قابل جابه‌جایی در کنار آن استفاده کنید. در ادامه تصاویری از این طرح مشاهده می‌نمایید.

محوطه ویلا
محوطه ویلا

محوطه ویلا


روش دیگری که برای طراحی آتشدان و محل نشستن می‌توانید به کار برید طرح‌های مدرن‌تر و مینیمال است. در این طرح‌ها لزومی برای تبعیت از یک شکل هندسی مشخص مانند دایره یا مستطیل وجود ندارد.

ممکن است دو بلوک بتنی در کنار یکدیگر قرار گرفته و محل نشستن در کنار آتشدان محوطه ویلا را تشکیل دهند.

این نوع طراحی آتشدان بهتر است بر اساس طراحی محوطه پیش برود به صورتی که جزیی از طرح محوطه ویلا باشد و نه در تضاد با آن.

در ادامه برخی از تصاویر مرتبط با این سبک را ملاحظه می‌فرمایید.

محوطه ویلا


طرح‌های دیگری که در ادامه مشاهده می‌کنید طرح‌هایی برای آتشدان و محیط پیرامونش است که جدیدتر و جسورانه‌تر هستند.

این نوع طراحی آتشدان نشان می‌دهد که لازم نیست همواره آتشدان را بر روی زمین یا در محل‌های مشخص و پذیرفته شده‌ای ساخت بلکه می‌توان روی میز غذاخوری وسط محوطه، در مرکز استخر یا حتی روی یک میز معمولی آتشدان را طراحی و اجرا کرد.

این طرح‌ها از طراحی آتشدان به شکل مرسوم و متداول آن اندکی فاصله گرفته و به صورت ترکیبی از آتشدان و مبلمان در آمده‌اند.

محوطه ویلا
طراحی آتشدانمحوطه ویلا