طراحی نما به عنوان شاخص ترین آیتم در طراحی ساختمان به شمار می رود. از آنجا که طراحی نما مهم ترین عامل در شکل گیری شخصیت ساختمان است؛ همیشه نگاه ویژه ای به آن می شود. طراحی نما به حدی بر برندینگ پروژه تاثیر گذار است که می توان سازنده و آرشیتکت آن پروژه را از روی طراحی نمای آن تشخیص داد.

به طور معمول انتخاب از میان سبک های نمای کلاسیک و نمای مدرن برای کارفرما امری ساده نیست. از آنجا که طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان متاثر از از سبک طراحی نمای آن است؛ لذا انتخاب سبک مناسب، باتوجه به موقعیت ملک و بودجه برآورد شده، بسیار حائز اهمیت می باشد. البته روند اخذ تاییدیه کمیته نما نیز بر روند انتخاب سبک طراحی نما تاثیر گذار است. دفتر راستا با اتکا بر تجربه هاب زیاد در اخذ تاییدیه کمیته نما ، در تلاش است که با رعایت الزامات کمیته نما ، ضمن صرفه جویی در زمان، از تغییرات نیز جلوگیری نماید و طراحی نمای خواست کارفرما را به تصویب رساند.

در این مقال، توضیحی در باب روند طراحی نما دفتر راستا به عرضتان می رسانیم. از مشخصه های اصلی دفتر راستا در انجام طرح های معماری، هم قدم شدن با کارفرما در جهت تامین سلایق ایشان در طرح نهایی می باشد. طراحی نما نیز از این قائده مستثنا نیست. به این نحو که دفتر راستا با صبر و شکیبایی در شنیدن انتظارات کارفرما و با به کار بستن آنها در مراحل مختلف طراحی نما، سعی بر نهایی شدن کاری را دارد که هم از نظر زیبایی و فنی جایگاهی داشته باشد و هم از نظر اعمال خواسته های کارفرما، راضی کننده باشد. همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد؛ طراحی نما یکی از موثرترین عوامل در برندینگ سازنده و پروژه می باشد به نحوی که در میان عوامل موثر در فروش نیز، با فاصله زیاد، در صدر جدول عوامل تاثیر گذار بر فروش می باشد.
بررسی بازار کنونی ساخت و ساز، حاکی از این مطلب است که طراحی نما کلاسیک، از جایگاه ویژه ای در منظر خریدار برخوردار است. اما اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که امروزه طراحی نما مدرن هم با رقابت تنگاتنگ با سبک طراحی نما کلاسیک، توانسته نظر خیلی از سازندگان و خریداران را به خود جلب نماید. خوشبختانه دفتر راستا توانسته با بهره گیری از تجارب خود در پروژه ها، پاسخگوی طیف وسیعی از سلایق و خواسته های کارفرما باشد.
طراحی نما چه به سبک طراحی نما کلاسیک و چه به سبک طراحی نما مدرن، از اصلی ترین شاخه های فعالیت در دفتر راستا می باشد. ارائه تخصصی خدمات طراحی نما و اجرای نما به صورت همزمان، ما را بر آن داشته تا به تخصصی ترین شکل ممکن در انجام طراح های اجرایی و قابل اجرا، قدم برداریم. دفتر راستا با سابقه طولانی در بحث اجرا نما، این مهم را تضمین می نماید که کاربردی ترین پیشنهادات اجرا و جزئیات خاص اجرایی را در طراحی نما بگنجاند. مسائلی از قبیل جزئیات تهیه سنگ، جزئیات تهیه آجر و دیگر مصالح، جزئیات آهنکشی نما، جزئیات نورپردازی و اصول و روش های مختلف اجرای نما. مطمئنا سوابق دفتر راستا در بخش پروژه ها ارائه شده است؛ معرف تواناهایی این مجموعه در بحث طراحی نما و اجرای نما می باشد.
روند طراحی نما در دفتر راستا به شکل است که در ابتدا شنوای خواسته های کارفرما و نیاز های ایشان هستیم. پس از آن با بررسی میدانی ملک مورد نظر، پی به کیفیت چگونگی سازه هایمنطقه در بحث طراحی نما می بریم. سپس با ارائه پیشنهاد مناسب برای پروژه مورد نظر، از لحاظ قیمت تمام شده نما، مصالح مورد نظر و چگونگی تهیه آن، بررسی شرایط اخذ تاییدیه کمیته نما شهرداری منطقه مورد نظر و بررسی روش های اجرای نما، روند طراحی نما را شروع می نماییم. حتی الامکان تا 3 جلسه اول با ارائه آلترناتیو های مختلف طراحی نما به صورت دوبعدی به کارفرما، نظرات و تغییرات ایشان را مطلع می شویم و با اعمال آنها بر طرح، نتیجه را خدمت ایشان ارائه می نماییم.پس از انجام آیتم هایی که می بایست در مرحله دو بعدی انجام شود؛ از جمله انتخاب کانسپت طراحی نما، تقسیم بندی های نما، جانمایی عناصر الحاقی نما و شمای کلی طراحی نما، وارد فاز طراحی سه بعدی نما می شویم. این مرحله نیز با اعمال تغییرات و خواسته های کارفرما، انجام می شود. پس از تایید و تصویب طراحی نما سه بعدی پروژه، نوبت به تهیه نقشه های اجرایی نما می رسد. ارائه نقشه های آهنکشی نما، ارائه لیستوفر آهن مصرفی، ارائه نقشه های فاز دو نما شامل جزئیات نصب سنگ، آجر، سرامیک، ورق، چوب، بتن، شیشه و دیگر مصالح، ارائه لیستوفر مصالح مصرفی نما و ... ، از آیتم هایی است که در مرحله طراحی نقشه های فاز دو نما، انجام می شود. ارائه پیشنهاد نورپردازی نما، تهیه تصاویر سه بعدی نورپردازی نما و تهیه نقشه های نورپردازی نما نیز از مجموعه خدماتی است که دفتر راستا در پکیج طراحی نما ارائه می دهد.
پس از تایید طراحی نما، مرحله تهیه دفترچه کمیته نما می باشد. در صورتی که طراحی نما به صورت مدرن و یا کلاسیک با قابلیت اخذ تاییدیه کمیته نما باشد؛ برای همان نمای طراحی شده، دفترچه کمیته نما با مشخصات قابل ارائه به کمیته نما شهرداری منطقه مورد نظر تهیه می شود. در غیر اینصورت، یعنی داشتن طراحی نما کلاسیک با جزئیات زیاد و غیر قابل ارائه در کمیته نما شهرداری، می بایست طراحی نما سبک تر و در راستای طراحی نما مورد نظر انجام شده تا قابلیت ارائه به کمیته نما شهرداری مورد نظر را داشته باشد. جزئیات بیشتر در این مورد را در مقاله تاییدیه کمیته نما و بررسی مسائل کاربردی در اخذ آن، مطالعه فرمایید.
بر خلاف درصد زیادی از دفاتر معماری، دفتر راستا خدمات زیادی در زمینه طراحی و اجرای نما، بعد از تاییدیه طراحی نما ارائه می دهد. دفتر راستا با اتکا بر سابقه اجرایی خود، باعث می شود کارفرما با خیالی آسوده به سوی اجرای نما قدم بردارد. سه سطح ارائه خدمات بعد از طراحی نما از سمت دفتر راستا قابل ارائه می باشد.
نوع اول خدمات، توضیحات فنی اجرایی به پیمانکاران بخش های مختلف اجرای نما می باشد.در زمان شروع هر یک از آیتم های کاری، یک جلسه با پیمانکار مربوطه برگزار شده و در آن تمامی مسائل فنی و اجرایی نما برای ایشان توضیح داده می شود. این خدمت بدون تحمل هزینه، جزو خدمات طراحی نمامی باشد.
نوع دوم خدمات، نظارت بر اجرای طرح می باشد. به نحوی که سرکشی منظم و نظارت بر کار پیمانکار به عهده کارشناسان اجرایی دفتر راستا می باشد. نتیجه نظارت بر اجرای طراحی نما تایید شده توسط دفتر راستا، تحویل گرفتن نمای اجرا شده ، دقیقا مطابق با طراحی نما انجام شده، از دفتر راستا می باشد.
در آخر هم نوع سوم خدمات، ارائه خدمات پکیج در طراحی نما و اجرای نما می باشد. به این صورت که دفتر راستا پس از انجام طراحی نما و تایید آن، به عنوان پیمانکار اجرای نما، مسئول اجرای نما می باشد. این نوع خدمات بهترین انتخاب برای انجام دقیق نما مطابق با طراحی نما صورت گرفته می باشد. بیش از 80 درصد پروژه های طراحی نما دفتر راستا، توسط همین مجموعه انجام شده است.
در پایان امید است توانسته باشم خدمتی مفید در اصولی انجام شدن طراحی نما انجام داده باشیم. برای بررسی سوابق دفتر راستا و چگونگی روند طراحی نما، به بخش پروژه ها مراجعه فرمایید. در ادامه نظر شما را به مقالات و اطلاعاتی که توسط دفتر راستا در زمینه طراحی نما تهیه شده است؛ جلب می نماییم.