در مطلب قبلی راستا به موارد و نکات مهمی که در بازسازی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرند پرداختیم، در مطلب امروز قصد داریم به موارد مهمی که در بازسازی خانه‌های کوچک اهمیت دارند بپردازیم.

مواردی که پیش‌تر به آن‌ها پرداخته‌ایم در بازسازی خانه‌های کوچک نیز کاربرد دارند اما موارد بیشتری وجود دارند که در بازسازی این فضاها باید در نظر داشت. برای آشنایی با این موارد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


1- در بازسازی خانه‌های کوچک عملکرد مهم‌ترین مسئله است.


به دلیل کوچک بودن فضاها در این خانه‌ها استفاده درست از تمام مساحت ساختمان اهمیت ویژه می‌یابد. پیش از بازسازی خانه‌های کوچک باید فضاهای مورد نیاز و چگونگی استفاده از آن‌ها توسط کاربران مشخص شود و پس از آن برنامه‌ریزی لازم برای تقسیم‌بندی فضاها را انجام دهید.

مشخص کردن فضاهای مورد نیاز به این دلیل انجام می‌شود که مساحت و تعداد اتاق‌های خواب، کار، نشیمن و پذیرایی به طور دقیق مشخص گردد.

بازسازی


2- کمدهای دیواری را در بازسازی خانه‌های کوچک از یاد نبرید.


در بازسازی خانه‌های کوچک توجه به ایجاد کمدها و داشتن محل‌هایی برای ذخیره و نگهداری وسایل اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای این کار هر بخش از منزلتان که عملکرد خاصی ندارد و به اصطلاح فضای پرت به حساب می‌آید را به کمد کوچکی تبدیل کنید.

گوشه‌ها و کنج‌های هر خانه معمولا بخش‌های بلااستفاده به حساب می‌آیند و بهترین محل برای ساخت و نصب یک کمد دیواری محسوب می‌شوند.

روش دیگری که برای ساخت کمدها و محل‌های نگهداری وسایل می‌توانید به کار ببرید، ایجاد تغییراتی در سقف منزلتان است. به این معنی که با کوتاه‌تر کردن سقف بخشی از منزلتان می‌توانید از فضای به وجود آمده به عنوان کمد استفاده نمایید.

این مورد به خصوص در سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها کاربرد دارد. چرا که سقف این فضاها معمولا به صورت کاذب اجرا می‌شود.

در بخش‌هایی از منزلتان که خصوصی‌تر هستند مانند نشیمن خانوادگی نیز می‌توانید سقف‌ را به صورت کاذب اجرا نمایید و از فضای ایجاد شده به عنوان محلی برای نگهداری وسایل و لوازم غیرضروری استفاده کنید.




3- کف‌های منزل را تا حد امکان خالی نگه دارید.


در خانه‌های کوچک به دلیل کمبود مساحت هر اشتباه در طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند به کوچک‌تر شدن فضای داخلی منجر شود.

به همین دلیل بهتر است تا حد امکان فضای رفت‌ و آمد و سیرکولاسیون را خالی و بدون وسیله نگه دارید. برای این کار می‌توانید از قفسه‌های نصب شده تا سقف و همچنین مبلمان متصل به آن‌ها استفاده کنید. وسایل و لوازم چند عملکردی نیز انتخاب‌های خوبی برای فضاها و خانه‌های کوچک هستند.

نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در بازسازی خانه‌های کوچک اگر قصد تعویض وسایل را دارید، آن‌هایی را انتخاب کنید که به لحاظ سایز و ابعاد با فضای داخلی شما متناسب باشند.




4- میزان نور و روشنایی را تا حد امکان افزایش دهید.


اگر خواننده مطالب راستا باشید حتما تا به حال بارها با تاکید ما بر اهمیت نور و نورپردازی مناسب در دکوراسیون داخلی مواجه شده‌اید. در مورد بازسازی خانه‌های کوچک این اهمیت چند برابر شده و جایگاه مهم‌تری می‌یابد.

به این دلیل که خانه‌های کوچک در صورت برخورداری از نور مناسب می‌توانند بزرگ‌تر و دلپذیرتر به نظر برسند و در صورتی که نور نامناسبی داشته باشند سکونت در آن‌ها دشوار خواهد شد.

بنابراین در بازسازی خانه‌های کوچک به کمک یک مهندس برق امکان افزایش منابع نوری را بررسی کرده و تا حد امکان آن‌ها را افزایش دهید. همچنین با استفاده از آباژورها و منابع نور جانبی نورپردازی دلنشین و متعادلی در منزلتان ایجاد نمایید.