بازسازی آپارتمان با بازسازی ساختمان‌های ویلایی تا حدی متفاوت است. دلیل آن هم وجود سازه‌، لوله‌کشی، تاسیسات و همچنین نمای خارجی مشترک با سایر واحدهای آپارتمان است. این اشتراک می‌تواند محدودیت‌هایی در امر بازسازی آپارتمان به وجود آورد.

در این مطلب راستا به محدودیت‌هایی که برای ایجاد تغییرات در حین بازسازی آپارتمان وجود دارد می‌پردازیم و در ادامه نیز تغییراتی را که بدون نیاز به مجوز و کمک متخصص می‌توانید انجام دهید مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


به طور کلی باید در نظر داشته باشید که ایجاد تغییرات اساسی در حین بازسازی آپارتمان نیاز به مشورت متخصص و گاهی کسب مجوز‌هایی از شهرداری یا سازمان‌های دیگر دارد.

یکی از این تغییرات که در بازسازی آپارتمان می‌تواند محدودیت ایجاد کند، بازسازی حمام و سرویس بهداشتی است که پیش از انجام تغییر و جابه‌جایی حتما باید با هماهنگی و نظر متخصصان تاسیسات انجام شود.

چرا که لوله‌کشی واحدهای آپارتمانی به صورت هماهنگ و در یک راستا انجام می‌شود. به همین دلیل پیش از تغییر و بازسازی باید مطمئن شد که مشکلی در لوله‌کشی به وجود نخواهد آمد.

همین موضوع در رابطه با بازسازی و جابه‌جایی آشپزخانه نیز صدق می‌کند.



در بازسازی و تغییر حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه علاوه بر توجه به لوله‌کشی و محل قرارگیری تاسیسات باید به حفظ سلامت لایه‌های عایق کار شده در این فضاها نیز توجه داشته باشید. در صورت تخریب یا آسیب دیدن این لایه‌های عایق امکان نفوذ آب به فضاهای دیگر و همچنین طبقات دیگر وجود دارد.




مورد دیگری که در بازسازی آپارتمان حتما باید با نظارت معماران و مهندسان سازه انجام شود تخریب و جابه‌جایی دیوارهای داخلی است.

از آنجایی که برخی از دیوارهای داخلی ممکن است بار تحمل کنند هرگز بدون بررسی دقیق و کمک گرفتن از متخصصان اقدام به تخریب و جابه‌جایی دیوارها ننمایید.

البته این موضوع در خانه‌های ویلایی نیز صادق است و ممکن است برخی از دیوارها باربر باشند. به همین دلیل جابه‌جایی و تغییر دیوارهای داخلی حتما باید با دقت و از روی نقشه ساختمان انجام شود.

در مجموع بازسازی آپارتمان نباید به سازه اصلی ساختمان آسیبی برساند و یا تغییراتی در آن ایجاد نماید.




تغییر دیگری که در بازسازی آپارتمان ممکن است ایجاد مشکل کند، ایجاد تغییراتی در بالکن و دیوارهای خارجی است.

معمولا ایجاد تغییرات در بالکن آپارتمان باعث ناهماهنگی در نمای ساختمان شده و به همین دلیل برای بازسازی بخش‌های خارجی آپارتمان باید مجوزهایی از شهرداری کسب شود.

اگر قصد بازسازی بالکن آپارتمان خود را دارید بهتر است این تغییرات به صورت حداقلی بوده و هماهنگ با نما انجام شود.




پس از آشنایی با محدودیت‌هایی که در بازسازی آپارتمان ممکن است با آن‌ها مواجه شوید در ادامه به مواردی که بدون نیاز به متخصص و یا کسب مجوز می‌توانید در بازسازی آپارتمان تغییر دهید می‌پردازیم. این موارد شامل تمام عناصر داخلی می‌شود که تغییر یا تعویض آن‌ها به سازه آسیبی نمی‌رسانند. این موارد به صورت خلاصه و فهرست‌وار عبارتند از:

رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی و سقف

تغییر پوشش کف

تغییر تایل‌ها و کاشی‌های حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه

تعویض شیرآلات حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه

تعویض و تغییر کابینت‌ها

بازسازی آپارتمان